اقدام پژوهی دبیر فیزیک چگونه توانستم علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک از طریق فعالیت های آزمایشگاهی را زیاد کنم ؟اقدام پژوهی دبیر فیزیک چگونه توانستم علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک از طریق فعالیت های آزمایشگاهی را زیاد کنم ؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 25صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی بیان مسئله :جهان همواره در حال تغییر و تحول است و افکار و اعتقادات و رفتار انسان نیز به تبع آن دچار دگرگونی اند و این تحولات تا حدی است که به جرأت می توان گفت : دانش و فناوری بعد از تولید ، قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسند کهنه می شوند . و قوانین و نظریه های جدیدی مطرح می گردند . اما عجبا ! که نظام آموزش و پرورش ما از این امر مستثنی است و همچون سدی در برابر تحولات ایستاده و هیچ نشان و اثری از تغییر و نوآوری در آن به چشم نمی خورد . اکثر دبیران روشهای کهن تدریس (سخنرانی صرف دبیر ) را که از گذشتگان آموخته اند را دنبال می کنند . نتایج تحقیقات نشان داده اند که روش سخنرانی ، غیر مفید بوده و مانع شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت ها در افراد می شود و آنها را تبدیل به افرادی می نماید که مغز خود را از محفوظات پر نموده اند و هیچکدام از دانش ها را نمی توانند در عمل بکار گیرند . با این همه هیچ تغییر قابل توجهی در روش تدریس دبیران مشاهده نشده است . چند سالی است که جهت تغییر این شیوه قدمهایی برداشته شده است . از جمله برگزاری جشنواره ها و همایش ها و دوره های آموزشی ضمن خدمت ، تحت عنوان الگوهای برتر تدریس و اقدام پژوهی و ... و به دلیل مداوم نبودن برنامه ها و نداشتن ضمانت اجرایی و عدم تفاوت دبیران مبدع و نوآور با دبیران دیگر و عادت دبیران به روش سخنرانی ، دشواریهای بکار گیری روشهای جدید و صدها دلایل دیگر هنوز تغییر قابل توجهی در روشهای تدریس دبیران مشاهده نشده است .دلایل افت تحصیلی دانش آموزان یکی و دوتا نیست . و مجموعه وسیعی از عوامل می تواند دست به دست هم داده و باعث افت تحصیلی شود.مانند عوامل اجتماعی،وضعیت اقتصادی خانواده ی دانش آموز،محیط مدرسه،روش تدریس معلم و ... به نظر من یکی از عوامل می تواند روش تدریس سنتی باشد.که معمولا در این روش دانش آموزفقط مستمع است و هیچ فعالیتی ندارد.ولی در روش نوین فراشناخت دانش آموزان در بحث مشارکت دارند.و این مشارکت خود باعث یادگیری بهتر می شود.توصیف وضع موجوداینجانب .... دبیر فیزیک آموزشگاه ... شهر...شهرستان ... هستم در پایه سوم تجربی این آموزشگاه با اینکه دانش آموزان خوب و منظمی دارم و آنها هنگام تدریس اینجانب سکوت را رعایت می کردند ، عده ای از آنها به دلیل زمینه ی ذهنی که داشتند ؛ اعم از سخت بودن درس فیزیک و غیر قابل فهم بودن و ... تأثیر زیادی در ذهن دانش آموزان دیگر هم ایجاد می کردند و با یک حالت تلقینی همه ی کلاس اعتراف به سخت بودن درس داشتند و نمرات آزمون آنها بسیار پائین تر از حد انتظار من بود . و دانش آموزان به مدیر دبیرستان مراجعه کردند و گفتند : خانم ... خیلی خوب درس می دهد ولی خیلی سطح بالا درس می دهد ما اصلاً متوجه نمی شویم . و اظهار داشتند تنها در درس مسائل فیزیک نمرات آنها پائین است . همچنین خانواده های آنها نیز اظهار می کردند که ؛ چرا دختر من از مسائل درس فیزیک وحشت دارد و می گوید نمی توانم آن را بخوانم ، نمی فهمم . تعدادی هم خیلی بی انگیزه بودند و هنگام تدریس ممکن بود به فعالیتهای دیگر بپردازند . و به قول خودشان قید درس فیزیک را زده بودند ....فهرست منابع* جویس ، بروس و همکاران ،(1995)، الگوهای تدریس ، ترجمه محمد رضا بهرنگی ، تهران : نشرساوالان.* شفیع آبادی ، عبدالله ، (1389)،پویایی گروهی و مشاور گروهی ، تهران: انتشارات توس.* بازرگان ، عباس ،(1392)، اقدام پژوهی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت ،تهران: انتشارات سمت.* قائمی پویا ، اقبال ، (1387)،پژوهش در عمل،تهران: یسطرون.* م ـ فهندژ ،(1391)، یادگیری پژوهش محور ،تهران : انتشارات سروش هدایتاقدام پژوهی دبیر فیزیک چگونه توانستم علاقه مندی دانش آموزان به درس فیزیک از طریق فعالیت های آزمایشگاهی را زیاد کنم ؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 25صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی در این قسمت خرید و دانلود کنید. |