ایرانی فایل

فروش فایل های قابل دانلود

ایرانی فایل

فروش فایل های قابل دانلود

بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده1

فصل 1: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه3

1-2- بیانمسأله4

1-3- اهمیتوضرورتانجامتحقیق6

1-4- اهدافتحقیق7

1-5- سوالات7

1-6- فرضیات7

1-7- روشوابزارگردآوریداده‏ها8

1-8- جامعهآماری،روشنمونه‏گیریوحجمنمونه8

1-9- تعریف متغیرهای تحقیق9

1-10- خلاصه فصل9

فصل 2:مبانی نظری

2-1- مقدمه11

2-2- فلسفهتقسیمسود12

2-3- تئوریهایتقسیمسود13

2-4- نظریهعدمارتباطتقسیمسود با قیمت14

2-5- نظریاتمربوطبودنتقسیمسود16

2-5-1- مدل گوردن16

2-5-2- مدل والتر18

2-5-3- مدلپرندهدردست20

2-6- تئوریاولویتمالیاتی20

2-7- سیاستتقسیمسودسهام21

2-7-1- سیاستتقسیمسودمنظم21

2-7-1-1- روشدرصدثابتیازدرآمدهرسهم23

2-7-1-2- روشمبلغیثابت24

2-7-1-3- روشدرصدیازقیمتاسمی28

2-7-2- سیاستتقسیمسودنامنظم28

2-7-3- سیاستتقسیمسودباقیمانده28

2-8- عواملمؤثربرسیاستتقسیمسود30

2-8-1- عواملقانونی30

2-8-2- سودخالص31

2-8-3- مشکلنقدینگی31

2-8-4- افزایشبی رویهسودانباشته31

2-8-5- عواملناشیازقراردادها32

2-8-6- عواملداخلی33

2-8-7- اهدافتوسعهای33

2-8-8- حفظساختارسرمایه34

2-8-9- نیازسهامداران35

2-8-10- بازدهحقوقصاحبانسهام35

2-8-11- وضعیتنقدینگی35

2-8-12- استفادهازمزایایمالیاتی36

2-8-13- تاثیردورههایتجاری36

2-8-14- نوعشرکت36

2-8-15- عمرشرکت37

2-9- رابطهسودنقدی و بازده37

2-10- تئوریهایپرداختسودسهام38

2-10-1- مدلهایاطلاعاتکامل- عاملمالیاتی39

2-10-2- مدلهایرفتاری39

2-10-3- مدلهایعدمتقارناطلاعاتی40

2-10-3-1- فرضیههزینهنمایندگی40

2-10-3-2- فرضیهجریاننقدیآزاد41

2-10-3-3- فرضیهپیامدهی41

2-11- رابطهسودنقدی -قیمت41

2-12- مفاهیم رشد درآمد آتی و فرصت های سرمایه گذاری42

2-13- مطالعات خارجی انجام شده45

2-14- مطالعات داخلی انجام شده48

فصل3:روشتحقیق

3-1-مقدمه53

3-2-روشتحقیق53

3-3-جامعهآماری54

3-4-نمونهآماری54

3-5- فرضیه هاومبانینظریآنها55

3-6- روشگردآوریداده ها57

3-7-روشهایآماریمورداستفاده57

3-8- خلاصهفصل58

فصل4:آزمونفرضیه هاو تجزیهوتحلیلداده ها

4-1- مقدمه60

4-2-بخشاول؛بررسیدادههایتحقیق60

4-2-1-آمارتوصیفی60

4-3- مدلتحقیق65

4-3-1- متغیروابسته65

4-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق66

4-4-1- تخمینمدلاول66

4-4-2- تفسیر نتایجحاصلازآزمونفرضیهاول68

4-4-3- نتایجتخمینمدلرگرسیونیدوم69

4-4-4- تفسیر نتایجحاصلازآزمونفرضیهدوم71

4-4-5-نتایجتخمینمدلرگرسیونیسوم72

4-4-6- تفسیر نتایجحاصلازآزمونفرضیهسوم74

4-4-خلاصهفصل74

فصل5:خلاصهونتیجهگیری

5-1- مقدمه76

5-2-خلاصهونتیجه گیری76

5-3- فرضیه های تحقیق77

5-4- محدودیتهایتحقیق79

5-5- پیشنهادهایکاربردیتحقیق79

5-6- پیشنهاد برای تحقیقات آتی80

5-7- خلاصهفصل81

منابع و ماخذ82

چکیده انگلیسی83

فهرست جدول

عنوان صفحه

جدول (4-1)کلیه شرکتهای بکارگرفته شده درتحقیق61

جدول (4-2) آمار توصیفی64

جدول (4-3) تخمین رگرسیونی مدل (1)67

جدول(4-4) تخمین رگرسیونی مدل (2)70

جدول(4-5) تخمین رگرسیونی مدل (3)73

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار (2-1) رابطه بین درآمد و سود هر سهم23

نمودار (2-2) رابطه بین درآمد و سود هر سهم25

 چکیده

تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و در قلمرو زمانی 1386 تا 1391 انجام شده است. بدین منظور تعداد 41 شرکت و با تخمین 3 مدل رگوسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای آزمون فرضیات نشان داد که نسبت های پرداخت سود سهام با رشد درآمد آتی شرکت رابطه­ی معنی داری دارد. همچنین بین مدت تعامل نسبت پرداخت سود و فرضیات رشد سرمایه گذاری نیز رابطه معناداری است. این رابطه برای بازده سهام و نسبت پرداخت سود نیز مشاهده شده است.

واژه­گان کلیدی: نسبت های پرداختی، رشد درآمدهای آتی، بازده، سود نقدی سهام، پانل

فصل1

کلیات تحقیق

1-1- مقدمه

پیشبینی، عاملیکلیدیدرتصمیمگیریهای اقتصادیاست. سرمایهگذاران،اعتباردهندگان، مدیریتو دیگراشخاصدرتصمیمگیریهای اقتصادیمتکیبهپیشبینیوانتظاراتهستند. ازآنجاییکهسرمایه­گذارانوتحلیلگرانمالی ازسودبهعنوانیکیازمعیارهایاصلیبرای ارزیابیشرکتهااستفادهمیکنند،وتمایلبه اندازهگیریمیزانسودآوریآتیدارندتانسبت بهنگهدارییافروشسهامخودتصمیمگیری کنند آنانباپیشبینیسود،نسبتبهوضعیت یکشرکتقضاوتمیکنند،زیرادراصل تفاوتدراینپیشبینیهاستکهتخصیص منابعسرمایهبهبخشهاوواحدهایمختلف تجاریراتعیین
میکند اینموضوعبرای سرمایهگذارانبالقوهنیزاهمیتدارد. آنهابا پیشبینی
جریانهاینقدیوسودهایآتی نسبتبهسرمایهگذاریوتخصیصمنابع سرمایهخوداقداممیکنند(جهانخانیوقربانی1384).

سیاستتقسیمسودیکیازمهمترینمباحث مطرحدرمدیریتمالیاستزیراسودتقسیمی بیانگرپرداختهاینقدیعمدهشرکتهاویکی ازمهمترینگزینههاوتصمیماتپیشرویمدیران بهشمارمی­رود. مدیربایدتصمیمبگیردکهچه میزانازسودشرکتتقسیموچهمیزاندرقالب سودانباشتهمجدداًدرشرکتسرمایهگذاری شود. پرداختسودتقسیمیمستقیماًسهامدارانرا بهرهمندمیسازد، همچنین تواناییشرکتدرانباشتسود بهمنظوربهرهگیریازفرصتهایرشدراتحت تأثیرقرارمیدهد. هرسرمایهگذارباتوجهبهنوع سلیقه،سهامشرکتیراخریداریمیکندکه سیاستتقسیمسودآنرامطلوبمیداند. میزان سودسهامپیشنهادیتوسطهیئتمدیرهمعمولاً حاویاطلاعاتیدر خصوص انتظاراتمدیراندر موردسودآوریآیندهشرکتاست. تقسیم سودازدوجنبهقابلبحثمیباشد: ازیکسو عاملیتأثیرگذاربرسرمایهگذاریهایآتی و رشد درآمد شرکتاستیعنیتقسیمسودموجبکاهش منابعداخلیشرکتوافزایشنیازبهمنابعمالی خارجیاست. ازطرفدیگربسیاریاز سهامدارانخواهانتقسیمسودشرکتمیباشند. بنابراینمدیرانباحداکثرکردنثروتشرکت هموارهبینعلایقمختلفآنهاوفرصتهای سودآورسرمایهگذاریتعادلبرقرارکنند. بنابراینتصمیماتتقسیمسودکهازسوی مدیرانشرکتهااتخاذمیشودبسیارمهمو دارایاهمیتاست. ازاینرودراینتحقیق بهبررسیتأثیردرصدتغییراتسودسهام پرداختیبررشددرآمد شرکتهایپذیرفته شدهدربورساوراقبهادارتهرانپرداختهشده است(مهرانی،ساسانومرادی،محمدواسکندر،هدی 1389).

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین تقسیم سود و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در 5 فصل طراحی و اجرا خواهد شد. فصل اول تحت عنوان مقدمه به بیان مسئله، اهداف و فرضیات تحقیق و همچنین تعریف عملیاتی متغیرها می پردازد.

1-2- بیانمسأله

درصورتیکهشرکتیدارایپروژهسرمایهگذاریتوجیهپذیریباشدکهدرچندسالآیندهبهبهره­برداری میرسدویاشرکتیپیشبینیمیکندکهدرسالآیندهنیازمالیخواهدداشت،پیشنهادعدمتقسیمیا تقسیمسودکمرابهمجمععمومیصاحبانسهامارایهمیکند.درصورتیکهمجمعبانظرهیئتمدیره موافقباشدسودمیانسهامدارانتقسیمنمیشودوبهحساباندوختههایاسودانباشتهانتقالمییابدو پس ازبهرهبرداریپروژهبهصورتسهامجایزهبهسهامداردادهمیشود،درغیراینصورت،سودبینسهامداران تقسیممیشودوبعدازآناگرمدیریتشرکتتشخیصدهدکهبرایتامینمالینیازبهوجدنقددارد،پس از طیکردنمراحلقانونی،اقدامبهافزایشسرمایهمیکند(جهانخانی،علیوقربانی،سعید 1384).

عواملمتعددیبرسیاستتوزیعسودشرکت­هااثرمی­گذارندوگاهتقسیمسودرامحدود
می­کنند. این عواملیادرچارچوبقوانینومقرراتوبه صورتاجباریبرایشرکت­هاتعیین
می­شوندیااینکهشرکتبه اختیارخودراملزمبهرعایتاینعواملمیکند.بطورکلیاینعواملبهسهدستهقانونی،قراردادیو داخلیتقسیممیشوند.

قوانینومقرراتمعمولاشرکتهارابهپرداختسودسهاممجبورنمیکندبلکهبیشتربهشرایطو مواردیراکهدرآنسودسهامنبایدپرداختشود،اشارهدارند.عمدهترینمباحثمطرحشدهدرقوانیندر رابطهباتقسیمسودعبارتنداز:

محدودیتهایمربوطبهسرمایه، گرچهممکناست درقوانینتجارتکشورهایمختلفمتفاوتباشند،امادراغلبموارداینقوانین،پرداخت سودسهامرادرصورتیکهباعثنقصانسرمایهشودممنوعدانسته­اند. برخیازقوانین،سرمایهرانیزارزش اسمیسهامعادیاعلامکرده­اند.برایمثال،اگرسرمایهشرکتی200میلیونریالوارزشویژهآن210 میلیونریالباشد،شرکتنمی­تواند20میلیونریالسودسهامتوزیعکند. مگراینکهاقدامبهکاهش سرمایهکند.

درقوانینتجاریبرخیکشورها،پرداختسودسهامنقدیبرایشرکتهاییکهباکمبودنقدینگیروبرو هستند،ممنوعاست.دراینشرایط،بدهی­هایشرکتبیشاز
دارایی­هایآناستوشرکتقادربهانجام تعهداتخودبهبستانکاراننیست.بنابراینپرداختسودبهسهامدارانبهدلیلحمایتازبستانکارانمنع میشود.

قوانینمالیاتیبعضیازکشورها،سودتقسیم­نشدهبیشازحدراهممنعمی­کند. اگرچهتعریفسود تقسیمنشدهبیرویهتاحدیمبهماست،امامعمولاًآنرانگهداریسودمازادبرنیازهایسرمایه­گذاریحال وآیندهشرکتتعریفمیکنند. هدفقانونمالیاتآناستکهشرکتهاراازعدمتقسیمسودبهدلیل اجتنابازپرداختمالیاتمنعکنند. چنانچهادارهوصولمالیاتبتواندمقدارقابلتوجه­ایازسودتقسیم نشدهمربوطراتشخیصدهد،
جریمه­ایبرایشرکتوضعخواهندشد. بنابراینهرگاهشرکتیموقعیت نقدیقابلتوجه­ایبرایخودبوجودآورد،بایددلایلمحکمیبرایابقایاینوجوهبهمسئولانمالیاتیارائه دهد،درغیراینصورتبایدوجوهاضافیرابهشکلسودسهامبینسهامدارانتوزیعکند. همچنینممکناستقوانین،محدودیتهایدیگریبرایپرداختسودایجادکنند. اینمحدودیتها ممکناستدرحداقلسودتقسیمیمنعکسشدهویابهصورتمحدودیتهایمربوطبهوامهایدریافتی کهمبتنیبرتعیینمیزانسودتقسیمیاست،مطرحشوند. محدودیتقانونیدیگردرموردسهامممتاز استکهسهامدارانممتازدرگرفتنسوداولویتدارندوتازمانیکهسودهایمعوقسهامدارانممتاز پرداختنشود،شرکتنمیتوانداقدامبهتقسیمسودکند.

با توجه به آنجه بیان گردید مساله اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین سود نقدی و رشد درآمد در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است و این سوال مطرح است که آیا تغییرات سود می تواند درآمد شرکت را تحت تاثیر قرار دهد؟

1-3- اهمیتوضرورتانجامتحقیق

بازار سهام از دیرباز یکی از مباحث مورد علاقه در تحقیقات مالی بوده است. در این بین سیاست تقسیم سود یکی از نخستین زمینه­هایی است که تحقیقات فراوانی پیرامون آن انجام شده و در مدیریت مالی مدرن نیز مدل­ها و نظریه­های مختلفی برای توصیف آن ارائه شده است، به طوری که در هر زمان پژوهشگران کوشیده­اند معمای سود پرداختی را با استفاده از نظریه ها و دیدگاه­های جدید حل کنند. عوامل زیادی باید توسط شرکت مورد توجه قرار گیرد. تا تصمیم بگیرد چه میزان سود نقدی پرداخت کنند. از آنجا که بسیاری از سرمایه­گذاران مایلند پیش­بینی درستی از سرمایه­گذاری آتی خود داشته باشند و نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود در آینده تصمیم گیری کنند، یکی از جنبه­های جذاب برای آنها سود نقدی سهام است. یافتن روش­هایی که بتواند اثر سود نقدی را بر درآمد شرکت و سهام را به خوبی نشان دهند، بسیار مفید می­باشد. لذا تحقیق حاضر تلاش خواهد کرد که این رابطه از طریق
مدل های رگرسیونی تخمین زده و به آزمون آن بپردازد.

1-4- اهدافتحقیق

1) تبیین تاثیر نسبت پرداخت سود سهام بر رشد درآمد «عایدی» آتی

2) تبیین تاثیر نسبت پرداخت سود سهام بر رشد درآمد «عایدی» آتی در شرایط وجود تعامل بین پرداخت سود و بازده سهام

3) تبیین تاثیر نسبت پرداخت سود سهام بر رشد درآمد «عایدی» آتی در شرایط وجود تعامل بین نسبت پرداخت سود سهام و فرصت رشد سرمایه گذاری

1-5- سوالات

1) نسبت پرداخت سود سهام چه اثری بر رشد درآمد «عایدی» آتی دارد؟

2) در شرایط وجود تعامل بین پرداخت سود و بازده سهام، نسبت پرداخت سود سهام چه اثری بر رشد درآمد «عایدی» آتی سهام دارد؟

3) در شرایط وجود تعامل بین نسبت پرداخت سود سهام و فرصت های رشد سرمایه گذاری، نسبت پرداخت سود سهام چه اثری بر رشد درآمد «عایدی» آتی دارد؟

1-6- فرضیات

1) نسبت پرداخت سود سهام اثر معنی داری بر رشد درآمد «عایدی» آتی دارد.

2) در شرایط وجود تعامل بین پرداخت سود و بازده سهام، نسبت پرداخت سود سهام اثر معنی داری بر رشد درآمد «عایدی» آتی سهام دارد.

3) در شرایط وجود تعامل بین نسبت پرداخت سود سهام و فرصت های رشد سرمایه گذاری، نسبت پرداخت سود سهام اثر معنی داری بر رشد درآمد «عایدی» آتی دارد.

1-7- روشوابزارگردآوریداده‏ها

داده های مورد نیاز تحقیق به شیوه های مختلف جمع آوری شده اند گرد آوری
داده ها و اطلاعات برای مباحث تئوریک مانند ادبیات موضوع تحقیق به روش کتابخانه ای و برای بخش های تجربی مانند جمع آوری داده های مربوط به متغیرهای تحقیق از اطلاعات منتشر شده سازمان بورس اوراق بهادار تهران، نرم افزار ره آورد نوین، بانکهای اطلاعاتی، سایت اطلاع رسانی سازمان بورس و شبکه جهانی اینترنت بدست آمده است.. برای پردازش اطلاعات از نرم افزارهای Excel و EVIEWS استفاده خواهد گردید. در تحقیق حاضر از آمار توصیفی برای توصیف متغیرهای تحقیق و نمونه مورد مطالعه استفاده شده است.

1-8- جامعهآماری،روشنمونه‏گیریوحجمنمونه

جامعه، مجموعه ای از موجودات است که در یک زمان مطلوب قرار می گیرند و حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایزکننده جامعه آماری از سایر جوامع می باشد. جامعه، در حقیقت همه عناصری است که موضوع یک تحقیق معین در مورد آن مصداق پیدا می کند(کلانتری، ١٣٩٠).

جامعه مورد تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره 6 ساله از ابتدای سال 1386 تا پایان سال 1391 می باشد، که دارای شرایط زیر هستند:

1) شرکت­های مورد نظر از ابتدا تا انتهای تحقیق در عضویت بورس اوراق بهادار تهران باشند.

2) شرکت­های مورد نظر جزو بانک­ها و موسسات مالی و شرکت­های سرمایه گذاری،
شرکت­های هلدینگ، لیزینگ ها و واسطه گری مالی نباشند.

3) شرکت­هایی که اطلاعات مربوط به متغیرهای مورد بررسی این تحقیق آن­ها وجود نداشته باشد، ازجامعه حذف می گردد.

4) سهام شرکت­ها در طی دوره تحقیق در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده باشد.

5) شرکت­ها نباید در طی دوره تحقیق توقف فعالیت داشته باشند(باتوجه به محدودیت های فوق تعداد 41 شرکت بعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب گردید).

1-9- تعریف متغیرهای تحقیق

رشد درآمدی: تغییرات ایجاد شده درآمدی در طول دوره زمانی مشخص، رشد درآمدی
می­باشد(فاما و فرنچ، 2001)[1].

سود نقدی سهام: سود هر سهم از تقسیم سود پس از کسر مالیات شرکت، بر تعداد کل سهام، محاسبه می­شود. که نشان دهنده سودی است که شرکت در یک دوره مشخص به ازای یک سهم عادی بدست آورده است(ریموند نوو، 1385)[2].

1-10- خلاصه فصل

با توجه به مسئله اصلی تحقیق حاضر یعنی اینکه آیا بین سود نقدی و رشد درآمدهای آتی و رشد فرصت های سرمایه گذاری شرکت های مورد مطالعه رابطه معنی داری وجود دارد یا خیر؟ این تحقیق در 5 فصل طراحی و اجرا شده است که کلیات مربوط به پژوهش در فصل حاضر تشریح و در فصل های بعدی ادبیات تحقیق، روش تحقیق، روش تجزیه و تحلیل
داده ها و نتایج ارائه خواهد شد.

فصل 2

مبانی نظری

2-1- مقدمه

شواهدتجربیدرمورداینسؤالاساسیکهچرا شرکتهاسودسهامپرداختمیکنند،اجماعنظر کاملیرانشاننمیدهد(فلور و تاکور، 2007)[3]سیاستتقسیمسوددرطولزمانهمیشهمایه سردرگمیمحققانمالیبودهاست. مدیرانسودهای شرکترابهمنظورسرمایهگذاریمجددوکاهش هزینههایتأمینمالیبرایفرصتهایسرمایه گذاریبهمیزانمعقولنگهداریمیکنند،یابخشیاز آنرابهعنوانسودتقسیمیاعلانمیکنند،کهتوزیع سودمنابعدردسترسبرایسرمایهگذاریراکاهش میدهد(ساوا و ساوو، 2006)[4]رویکردسرمایهگذاریمجددسود موجبرشدواحداقتصادی،ورویکردتوزیعسود موجبجذبسهامدارانبالقوهمیشود(میلر و راک، 1985)[5].

اهدافشرکتهاازپرداختسودسهاممتفاوت بودهوممکناستبرایجذبمشتریانخاصیا انتقالاطلاعاتبهبازارباشدویافقطبازدهوجوه نقدمازادبرایهمهسهامدارانرابهطورمنصفانه درپیداشتهباشد.بهاینجهت،هیچیکاز تئوریهایسودسهامبهتنهایینتوانستهاستازسایر تئوریهایدیگرموفقترباشدوعلتآناحتمالاًبه وجودانگیزههایمتفاوتبرایپرداختسودسهامبر می­گردد(فلدستین و جری، 1983)[6]. تحقیقاتزیادی،واکنش مثبتقیمتسهامبه افزایشسودنقدیوواکنشمنفیقیمتسهامبه کاهشسودهاینقدیراتأییدنمودهاند.اینالگو دارایاعتبارزیادیاست،زیرادرتحقیقاتمختلف تأییدشدهاست(گرو و فرانک، 2003)[7].

در اینپژوهشتلاششدهاستکهاینموضوعدرشرکتهایپذیرفتهشدهدربورساوراقبهادار تهرانبررسیشود توزیعجریاننقدیبینمالکانشرکتاغلب بحثمهمیدربازارسرمایهاست. شرکتهامیتوانند جریانهاینقدیخودرابهروشهایمتفاوتیتوزیع نمایند. یکیازشیوههایتوزیعکهمطالعاتزیادیرا بهخوداختصاصداده،توزیعسودنقدیاست.

2-2- فلسفهتقسیمسود

مفهوممنفعت­گرایی درایجادوادارهامورموسساتدرسال­هایاخیرموردنقدقرارگرفتهاستو تئوری­پردازاناقتصادیمفاهیمدیگریازجملهمطلوبیت­گراییراجانشینآنکرده­اند. بهایندلیل منفعت­گراییدرغالبنقدهامردوداعلاممی­شودکهسودتنهاانگیزهتاسیسوادارهشرکت­هانیست،بلکه اهدافرفاهی،اجتماعی،سیاسیواقتصادینیزازاهدافمهمتاسیسشرکت­هابهشمارمیروند.

اقتصادانانهمچنینتشکیلسرمایهراازعواملموثررشدوپیشرفتاقتصادیمی­دانند. تشکیلسرمایه یاازطرفدولتیاازطرفبخشخصوصیصورتمی­گیرد.دولت­هادرسرمایه­گذاری­هایخوداجرای برنامه­هایزیربنایی،سیاست­هایاقتصادارشادی،برقراریامکاناتبرایدخالتدرامرتنظیمعرضهو تقاضایکالاهاوخدماتو...ونیزکسبمنفعتبهمنظورپشتیبانیازاهدافسیاسیونظامیرامدنظرقرار میدهند. اماهدفبخشخصوصیازسرمایه­گذاریمواردزیراست:

1) کسبسودسالانهبهعنوانسودسهام

2) کسبعایدیسرمایه

3) کسبسودسالانهواستفادهازعایدیسرمایه

در عین­حالکهسرمایه­گذارانبهدریافتسودسالانهحاصلازسرمایه­گذاریخودعلاقهدارند،مدیران موسسات،ارزان­ترینومهم­ترینمنبعمالیرابرایرشدوتوسعهوتامیننیازهایمالیخوددرعدمتقسیم سودجستجومی­کنند،لذامیانایندوگروهتضادیوجودکهبایدقاعدتاًبهیکراهحلبهینهختمشود(بورساوراقبهادارتهران معاونتمطالعاتاقتصادیوتوسعهبازار، 1389).

[1] -Fama &French ، 2001.

[2]-Rimon Novo, 2007.

[3]- Fuller, K., Thakor, A. (2007)

[4]- Sava Savov. (2006)

[5]- Miller, M.H., Rock, K.(1985)

[6]- Feldstein, Martin S. and Jerry Green (1983)

[7]- George, M. Frankfurter, and Bob G. Wood, Jr. (2003)





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.