ایرانی فایل

فروش فایل های قابل دانلود

ایرانی فایل

فروش فایل های قابل دانلود

رابطه سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری در نوجوانان دختر

رابطه سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری در نوجوانان دختر

رابطه سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری در نوجوانان دختر

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 چکیده فارسی1

فصل اول: کلیات تحقیق2

1-1- مقدمه3

1-2- بیان مسأله4

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق6

1-4- اهداف تحقیق7

1-5- سؤالات تحقیق8

1-6- فرضیه های تحقیق8

1-7- معرفی متغیرها و نقش آن ها در تحقیق8

1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق9

فصل دوم: مرور منابع، ادبیات تحقیق، پیشینه تحقیق10

2-1- مقدمه11

2-2- راه های انتخاب روش های تربیتی11

2-3- تعریف سبک های فرزندپروری12

2-4- عوامل مؤثر بر سبک های فرزندپروری13

2-5- تکنیک های والدین جهت اعمال کنترل15

2-6- سنخ شناسی فرزندپروری17

2-7- روابط والدین- فرزندان در ادوار مختلف20

2-8- انواع تیپ های خانواده23

2-9- سبک های فرزندپروری23

2-10- تاریخچه هوش هیجانی29

2-11- هوش هیجانی چیست؟31

2-12- نظریه هایی در باب هوش32

2-13- هیجان چیست؟34

2-14- فواید هیجان37

2-15- زیان های هیجان38

2-16- نقش هیجان ها در هوش38

2-17- هوشبهر و هوش هیجانی39

2-18- مؤلفه های هوش هیجانی41

2-19- هوش هیجانی و موفقیت شغلی43

2-20- هوش هیجانی و سلامت43

2-21- چه کسی به هوش هیجانی (EQ) نیاز دارد؟44

2-22- کاربردهای هوش هیجانی در محیط کار50

2-23- تعریف پرخاشگری52

2-24- نشانه های پرخاشگری53

2-25- انواع رفتارهای پرخاشگرانه53

2-26- انواع پرخاشگری از لحاظ تعداد افراد57

2-27- نظریه های پرخاشگری58

2-28- عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری60

2-29- عوامل تشدید کننده پرخاشگری68

2-30- اصول پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه68

2-31- شیوه هایی برای کنترل پرخاشگری69

2-32- روش های برخورد با جریان پرخاشگری71

2-33- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق75

فصل سوم: روش شناسی تحقیق81

3-1- مقدمه82

3-2- روش پژوهش82

3-3- جامعه آماری82

3-4- جمعیت نمونه82

3-5- روش نمونه گیری82

3-6- روش های جمع آوری داده ها83

3-7- ابزار اندازه گیری داده ها83

3-8- مراحل و چگونگی اجرای پژوهش85

3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها85

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق87

4-1- مقدمه88

4-2- تجزیه توصیفی داده ها88

4-3- تحلیل استنباطی داده ها97

فصل پنجم : بحث ، نتیجه گیری و پیشنهادات104

5-1- مقدمه105

5-2- یافته های توصیفی105

5-3- بحث و بررسی فرضیه ها106

5-4- محدودیت های پژوهش109

5-5- پیشنهادها110

منابع و مأخذ111

منابع فارسی112

منابع انگلیسی117

پیوست ها120

پرسشنامه ها121

محاسبات آماری129

چکیده انگلیسی138

 فهرست جداول

عنوان صفحه

 جدول 2-1. چارچوب هوش هیجانی42

جدول 4-1. شاخص های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق88

جدول 4-2. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک سن89

جدول 4-3. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک پایه تحصیلی90

جدول 4-4. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک وضعیت تحصیلی پدران91

جدول 4-5. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک وضعیت مادران92

جدول 4-6. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک شغل پدران93

جدول 4-7. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک شغل مادران94

جدول 4-8. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک تعداد فرزندان95

جدول 4-9. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک میزان درآمد خانواده96

جدول 4-10. نتایج حاصل از آزمون ام. باکس97

جدول 4-11. نتایج آزمون لاندای ویلکز97

جدول 4-12. نتایج آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس ها98

جدول 4-13. نتایج آزمون های اثرات بین آزمودنی ها98

جدول 4-14. محاسبه ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه فرعی اول99

جدول 4-15. خلاصه مدل رگرسیون به روش همزمان بر حسب ضریب همبستگی و ضریب تعیین99

جدول 4-16. نتایج تحلیل واریانس100

جدول 4-17. نتایج مربوط به ضرایب تأثیر رگرسیونی متغیر پیش بین بر متغیر ملاک100

جدول 4-18. محاسبه ضریب همبستگی پیرسون در مورد فرضیه فرعی دوم101

جدول 4-19. خلاصه مدل رگرسیون به روش همزمان بر حسب ضریب همبستگی و ضریب تعیین101

جدول 4-20. نتایج تحلیل واریانس102

جدول 4-21. نتایج مربوط به ضرایب تأثیر رگرسیونی متغیر پیش بین بر متغیر ملاک102

فهرست نمودارها / اشکال

عنوان صفحه

 نمودار 4-1. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک سن89

نمودار 4-2. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک پایه تحصیلی90

نمودار 4-3. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک وضعیت تحصیلی پدران91

نمودار 4-4. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک وضعیت تحصیلی مادران92

نمودار 4-5. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک شغل پدران93

نمودار 4-6. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک شغل مادران94

نمودار 4-7. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک تعداد فرزندان95

نمودار 4-8. فراوانی و درصد فراوانی پاسخگویان به تفکیک میزان درآمد خانواده96

 چکیده فارسی

هدف: این پژوهش با هدف رابطه سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری در نوجوانان دختر انجام شد. روش: روش تحقیق همبستگی می باشد و جامعه آماری آن 582 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان سیاهکل در سال تحصیلی 94-93 بودکه تعداد 234 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های شیوه های فرزندپروری والدین، هوش هیجانی و پرخاشگری پاسخ دادند. داده های حاصل به روش تحلیل پیرسون و رگرسیون چند متغیره با نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که با اطمینان 99/0 و سطح خطای کوچکتر از 01/0 بین سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری در نوجوانان دختر رابطه وجود دارد. همچنین با اطمینان 99/0 و سطح خطای کوچکتر از 01/0 بین سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی در نوجوانان دختر رابطه وجود دارد و با اطمینان 99/0 و سطح خطای کوچکتر از 01/0 بین سبک فرزندپروری والدین با پرخاشگری در نوجوانان دختر رابطه وجود دارد.

 واژه گان کلیدی:سبک فرزندپروری والدین، هوش هیجانی، پرخاشگری

فصل اول: کلیات تحقیق

 کلیات تحقیق

1-1- مقدمه

درمتوناسلامی سبک های فرزندپروری[1]فعالیتیپیچیدهشاملرفتارها،آموزشها،تعامل ها و روش هایی است کهجداودرتعاملبایکدیگربررشدمعنوی،عاطفیدرابعادفردیو اجتماعیتأثیر میگذارد. از دیدگاهاسلام،مسئولیتتربیتفرزنددردورانکودکیبرعهده پدرومادراستتاآنجا که یکیاز حقوقفرزندانبهشمارآمدهاست. امامصادق (ع) سهحق رابرپدرلازممیدانندکه یکی جدیت در تربیتاوست. ایشانمیفرمایند: فرزند بر پدر سه حق دارد؛ انتخاب همسر مناسب برایاو، نامنیک نهادنبراووجدیتدرتربیتفرزند (بیرامی، بهادری و خسروشاهی، 1389).

ازنظرتاریخیمدارسهموارهبرآموزشتحصیلیکودکان، تقویتمهارتهایآنهادر خواندن، نوشتن وحسابکردن متمرکزبودهاند،اماامروزهمتخصصانآموزشوپرورش دریافتهاندکه چالش هایعصر جدیدوخواستهایکنونی جامعه، نیازمندمهارتهای افزودهایدرحیطةآگاهی هیجانی، تصمیمگیری، تعارضاجتماعیوحلتعارضاند (نیکوگفتار، 1388). بارهااصطلاحپرخاشگری[2]راشنیدهایم،اما هنگامیکه میخواهیمآنراتحلیلیاتعریف کنیم کاری بسیارمشکل استوایناصطلاحمبهمبهنظر میرسد،کشتارهایدسته جمعی، قتلهای انفرادی،تجاوز، تبعیض،محرومکردناز حقوقاولیه،همه گویایچهرةزشتو خشنانساننسبتبه همنوعانخوداست (کریمی، 1385).نتایجپژوهشهانشان داده است کهپرخاشگریازشاخصهای مهمپارهایازاختلالات روانیماننداختلالسلوکواختلال شخصیتضداجتماعی بهشمارمیآید. همچنینرفتارپرخاشگرانهبا بیماریهایجسمانی مانند بیماری قلبوعروقوسردردتنشی نیزدر ارتباطاست.علاوهبراین، پژوهشهای دیگرنشانمیدهدکه افراد پرخاشگرنسبتبه سایرین از نظر شیوةتفکرمتفاوتهستند،آنها راهبردهایمثبتکمترینسبتبه افراد دیگرارائهمیدهند، بیشتر اطمیناندارندکهراهبرد پرخاشگرانه سازگارانهتر استواینطورقضاوت میکنندکهراهبردهای پرخاشگرانهکمتر باعثآسیبمیشود (عارفیورضویه، 1388).

پرخاشگرییکیازمسائلمهمدردوران دانش آموزی استوبهعنوانیکمشکلشدید وروبه افزایشدرمیان نوجوانان و جوانانشناختهشدهاست. درحالحاضرپرخاشگرییک مسألةاجتماعی و یکیازموضوعاتاساسیبهداشتروانی[3] بهحسابمیآید. مشاهده جهان اطراف نشانمیدهدکه این مشکلرفتاریدربینهمةانواع جانداران،طبقاتاجتماعی- اقتصادیومراحلمختلفسنی دیده میشود. مسائلمرتبطباخشممانند رفتارهای مقابله ای،خصومتوپرخاشگریازعللاصلی مراجعة نوجوانانو جوانان بهمراکزمشاوره ورواندرمانی است (سوخودولسکی و همکاران[4]، 2008). عدم مهار رفتار پرخاشگرانهعلاوهبر اینکهباعثایجادمشکلات بینفردیوجرموبزهوتجاوزبهحقوق دیگران میشود، ممکن استدرونریزی[5]شودوباعثانواعمشکلاتجسمی-روانیمثلزخممعده، سردردهای میگرنیوافسردگیگردد (نیکولسون[6]، 2013).

اگر چه انسان در حوزههایمختلفبامسائلمتنوعیرو بهرواستبااینحال میتوان اصولیکلی را درنظرگرفتکهتقریباًدرهرنوع مسائلیکاربردداردوشاملمجموعة پیچیدهایازمؤلفههای شناختی، رفتاریونگرشیوفرایندهایچندمرحلهایاست. هوش هیجانی[7] نوعی پردازشاطلاعات هیجانیاست کهشاملارزیابیصحیح،بیان مناسبوتنظیم سازگارانةهیجانمیشود.همچنینهوش هیجانیبه طور گستردهایبهعنوانظرفیتدرک وکنترل هیجاناتخودودیگرانتعریفمیشود.

نظریةهوشهیجانیدیدگاهجدیدیدربارةپیشبینیعوامل مؤثربرموفقیتوهمچنین پیشگیری اولیه ازاختلالاتروانی رافراهممی کند. باتوجهبهاینکهپرخاشگرینوعی، هیجانمحسوبمیشود ویکی ازمؤلفههای هوشهیجانیمدیریتهیجاناتاستبهنظر میرسدبا استفاده از آموزش هوش هیجانی و بکارگیری سبکهای فرزندپروری،بتوان پرخاشگریرادر افراد مهار کرد. ارتباطهوش هیجانیباعملکرد بهتروموفقتردر محیط های تحتتنیدگیوهمراهبافشارروانیاجتماعینشان دادهشدهاست. این پژوهش هم بدنبال مطالعه سبک فرزندپروری والدین و هوش هیجانی با پرخاشگری در بین نوجوانان دختر است.

1-2- بیان مسأله

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی[8] ازمشخصاتبارزاختلال سلوکدرکودکان از پرخاشگری و ناسازگاریدرروابطبین فردیناممی بردکهمشکلاترفتاریبین فردی، رفتاریو هیجانیمختلفیرا برایاین کودکانوخانواده هایآنانایجادمی کند. روانشناسان اجتماعی پرخاشگری رابه صورتآسیب رساندنعمدی به دیگرانوخشونترانیزمبادرت کنشیعمدیبرای آسیب رساندن جسمانی به دیگران تعریف می کنند (فرجاد و محمدی اصل، 1387). دلوکیو و الیوی[9] (2005) پرخاشگریرارفتارقابل مشاهدهکه به قصد آسیب رساندن به دیگران باشد، تعریف می کند. رفتارهایضداجتماعیوپرخاشگری درزمرةشایع ترینعلل ارجاعکودکانو نوجوانان به کلینیک های بهداشتروانیهستند. عدممهاررفتار پرخاشگرانه علاوهبراینکه می تواند موجب ایجاد مشکلاتبین فردیو جرمشود،درون ریزی رانیزبه همراهداردوموجببروز انواع مشکلاتجسمیو روانی، مانندزخممعده، سردردو افسردگیمی شود. ماتسون[10] (2007) معتقد است که انواعشدید مشکلات رفتاری می تواند بسیار خطرناکباشد. بهرشد شخصیصدمهبزند، فرصت های یادگیریو رفتارسازگارانه را کاهشدادهو سرانجامکیفیت زندگی شخصیراتحتتأثیر قراردهد. رفتارپرخاشگرانة دورانکودکی می تواند به عنوانیک عاملپیش بینی کنندهبرایبزهکاری، سوء مصرفمواد، افسردگی،افت تحصیلی و ... باشد. شواهد نشانمی دهد که رفتار ضداجتماعی دوران خردسالیباناتوانیهایدورانبزرگسالی در ارتباطاست (به نقل از دان و فایت[11]، 2010).

دیدگاه هاینظری،عواملمختلفیرادربروزرفتارهایپرخاشگرانهمؤثرمی دانند. فابیان[12] (2010) ارتباط بین اختلالاتعصب شناسیوعصبروانشناختی،وپرخاشگریوخشونت راشایانتوجه می داند. مک اندرو[13] (2009) نقشومقدارترشحهورمون هادربروز رفتارهای پرخاشگرانهرامؤثر می داند. ازنظر دانگجوسو و همکاران[14] (2008) تعاملاتنامناسببین سیستم هایسروتونینو دوپامین در کرتکسپیشانی احتمالاًساز و کار مهمیاستکهارتباط بینپرخاشگریتکانشیو اختلالاتپیرو آنرا به دنبالدارد. دیدگاهیادگیریاجتماعی عوامل مختلفیمانندتجربه هایگذشتة فرد،پاداش هاییکه از تجربه هایگذشتهیا حالنصیب افرادمی شودو مشاهدةرفتاردیگرانرادر بروزپرخاشگریمورد توجه می دانند (به نقل از ریچاردسون و هاموگ[15]، 2007).

هوش هیجانی[16] آخرین و جدیدترین تحول در زمینه فهم ارتباط بین تعقل و هیجان است. علی رغم دیدگاه ها، نگاه واقع بینانه به ماهیت انسان نشان می دهند که انسان برای سازگاری و چالش در زندگی به عملکرد منسجم قابلیت های هیجانی و منطقی وابسته است. در برخی مواقع محققان ادعا می کنند که خود آگاهی و زندگی درونی به طور چشم گیری توسط تجربه های هیجانی مشخص می شود، لذا هوش هیجانی می تواند با مشکلات هیجانی زیادی که ریشه در تجارب میان فردی و درون فردی دارند، مرتبط باشد (آستین و همکاران[17]، 2005). در این پژوهش هم این سؤال مطرح است که آیا سبک فرزندپروری والدین و هوش هیجانی با پرخاشگری در بین نوجوانان دختر رابطه دارد؟

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

خانواده به عنوان اولین کانون اجتماعی، عوامل مختلفی دارد که یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد فرزندان بویژه رشد روانی آنها، چگونگی روش های تربیتی والدین در چارچوب خانواده است. روش تربیتی والدین در تکوین شخصیت و هم چنین سازگاری آنان با وضعیت مختلف اجتماعی مؤثر است. روابط مطلوب میان والدین و فرزندان در سلامت روان فرزندان تأثیر فراوان دارد. ارتباط والدین و فرزندان از جمله موارد مهمی است که سال ها نظر صاحبنظران و متخصصان تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. در متون اسلامی نیز فرزندپروری فعالیتی پیچیده شامل رفتارها، آموزش ها، تعامل ها و روش هایی است که جدا و در تعامل با یکدیگر بر رشد معنوی، عاطفی در ابعاد فردی و اجتماعی تأثیر می گذارد. از دیدگاه اسلام، مسئولیت تربیت فرزند در دوران کودکی بر عهده پدر و مادر است تا آنجا که یکی از حقوق فرزندان به شمار آمده است (پرچم و همکاران، 1391). هوش هیجانی، ‌ترکیب عاطفه با شناخت و هیجان با هوش است. بنابراین می تواند در توانایی به کارگیری هیجان ها به منظور کمک به حل مشکلات و داشتن زندگی اثر بخش باشد. شناخت احساسات و توانایی ها را می توان در برانگیختن خودمان و دیگران استفاده کنیم و بدانیم آیا این هیجان ها و عواطف موجب تسهیل یا مانع برقراری تعامل با دیگران می شود (گلمن[18]، ‌2009).

[1] -Parenting Style

[2] -Aggression

[3] -Mental Health

[4] -Sukhodlsky & et al

[5] - Importing

[6] -Nicholson

[7] -Eemotional Intelligence

[8] -Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder

[9] -Delvecchio & Olivey

[10] -Matson

[11] -Dunn & Fait

[12] - Fabian

[13] - McAndrew

[14] - Dongiu Seo & et al

[15] -Richardson & Hammock

[16]- Emotional Intelligence

[17] - Austin

[18] - Golman





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.